reede, 2. oktoober 2015

Tähelepanuvajadus



Kas teda vaevab tähelepanuvajadus? Ise ridagi lugenud pole. Ma veel ei vasta, vaevab siis või ei vaeva. Aga ma saan sellistest avaldustest inspiratsiooni ja see on hea.

Kas tädi Maali, kes räägib oma lastelastest kogu aeg, vaevleb tähelepanuvajaduse käest? Kas proua Juuli, kes kurdab kogu aeg oma rahamuresid, vaevleb tähelepanuvajaduse käes? Kas härra Kaarel, kes räägib oma autodest ainult, vaevleb ka tähelepanuvajaduse käes? Kas preili Saara, kes üldse teistel rääkida ei lase, vaevleb tähelepanuvajaduse käes? No tahaks tegelikult teada, kellel siis on tähelepanuvajadus ja kellel mitte. Raske küsimus. Igal inimesel on mingi tunnustusvajadus. Reeglina on võimalik tunnustust saada läbi nende tegude, tegemiste mida hästi osatakse. Head töölist tunnustatakse hästi tehtud töö eest, näitlejat tunnustatakse hästi õnnestunud rolli eest, lapsi tunnustame omandatud oskuste ja teadmiste pärast jne. Kui juhtud andekas ka veel olema, siis on tunnustus eriti suur. Aga kas need inimesed tegutsevad ainult sellepärast, et neil on tähelepanuvajadus? Kas tädi Maali räägib oma lastelastest selle pärast, et lapsed pakuvad talle rõõmu ning ta tunneb uhkust nende üle? Või hoopis sellepärast, et lapselapsed elavad väga kaugel ja ta tunneb ennast üksikuna? Me ei tea ju motiive, miks keegi inimene midagi teeb. Kuidas ma saan siis talle hinnangut anda? 

Tähelepanuvajadus on ju meis kõigis olemas, see on üks stiimulitest, mis paneb meid tegutsema. Keegi meist ei saa öelda, et temas seda vajadust pole. Minu laps teadustas, et temal on küll tähelepanuvajadus ja see väljendub „hulluses“ – heh, kohe näha, et minu laps. Mul on ka tähelepanuvajadus ning see väljendub „hulluses“. Üks nendest hullustest väljendub siis selles mõttelaos. Ma ei leia, et peaksin oma elus kogetu jätma ainult enda teada. Ehk leiab keegi enda jaoks mõne tarkusetera kui mure ja vaev silmanägemist võtma hakkavad.

Parimate soovidega
Signe

Kommentaare ei ole: