reede, 2. märts 2018

Harjumuse jõud

Käisin poes täna. Poest tagasi tulles jäin mõtlema ühe pisiasja peale. Kuskohast ehk siis mis marsruudil kulges mu teekond. Läksin oma tavalist rada, tipa-tapa suure tee peale, üle tee ja siis teepervel poeni. Miks ma sealt läksin, no ma ei tea. Tegelikult tean küll. Kodu poole marssides meenus ka see, et silmanurgast vaatasin meite kergliiklusteed ja mõtlesin, et eile on sellel vist lund lükatud.

Oleme teatud asju harjunud mingil moel tegema nii tööl, kodus ja kus iganes veel. Perenaisena teed mõnda toitu just nii nagu on sinu ema juba teinud. Selle kohta isegi üks naljalugu liikvel. Pereema paneb liha ahjupannile, aga enne lõikab ühe tüki ära ning sätib selle eraldi suure lihatüki kõrvale. Mees küsib, miks nii teed? Ma ei tea, õppisin liha tegemist emalt ja ta lõikab alati ühe tüki ära ning paneb selle eraldi juurde. Lähevad siis koos ema juurde küsima. Ema ei oska vastust anda, ütleb vaid, et õppis seda ema pealt ning ema lõikab alati tüki küljest ja sätib selle eraldi juurde. Lähevad siis kõik koos emaema juurde ning uurivad temalt. „Mul nii väike pann, et pean tüki ära lõikama, siis mahub kõik pannile ja pere saab söönuks“.

Meil on tekkinud harjumus, sellest harjumusest on saanud rutiin. Käitumis- või tegutsemismudel on kuskil ajusahtlites kinnistunud. Kas te pole tähele pannud, kuidas kõige uue vastu jõudsalt protesteeritakse? Olgu selleks siis uus nõue pangatoimingutes, mingite paberite-dokumentide täitmine. Või võetakse kasutusele töö juures näiteks uus programm, nähakse ette uued nõuded või otsustatakse mingi üritus/koosviibimine korraldada teisel moel. Esimene reaktsioon on kõvahäälne ei.

Meie kergliiklustee on valminud sügisel. Poodi olen sellel marsruudil jalutanud 20 aastat. Ja nii ma astungi järjekindlalt sissetallatud rada. Mõned üksikud korrad olen teadlikult suutnud jälgida, et keeran kergliiklusteele, mõned korrad olen otsa ringi keeranud, kui sammud on astunud harjumuspärast marsruuti ning suundunud kergliiklusteele. Enamus ajast toimin vanas rutiinis.

Rutiinist välja!!!

Signe

Kommentaare ei ole: