reede, 9. detsember 2016

Teooria ja praktika ehk silmaklapid me silme ees vol 2

Olen Teile viimasel ajal pajatanud ainult endast ja oma käekesest. Kogu selle jama taustal pole ma tegelikult niisama jalad seinal saanud vedeleda.
Leidsin ühe kahe aasta taguse artikli. Seal oli üks lause „Sotsiaalministeeriumis seatud eesmärk muuta mõtteviisi ning hinnata inimese töövõimet, mitte – võimetust …“. Peas hakkas ühteteist kerima. Mis on minu või minu lapse mõtteviisis küll seni viga olnud, et seda muutma peab hakkama? Jah, meil on diagnoos. Ja siis? Olen kasvatanud oma lapsest tulevase maksumaksja, kes saab ise iseendaga hakkama.  Ok, olin momendil küll paha inimene ja kiskusin selle osa lausest kontekstist välja…
Mõtteviisi muutus? Kas seda on võimalik nii lihtsalt teha? Kelle mõtteviisi muutus?
Kindlasti on siin inimesi, kes loevad ka mu tütre blogi ja teavad natuke tema tegemistest. Kuna elu tahab elamist ja inimene vajab tööd, siis selgeks tuleb õppida amet. Leal on taskus pehme mööbli restauraatori paberid. Tööd otsides aga põhiline nõue, mille otsa sai põrkuda … vaja aktiivset suhtlemisoskust. Kurb. Ja ometigi on restauraatori töö see, mida talle teha meeldib. Egas siis pead norgu saa lasta. Tuleb õppida juurde veel mingi amet ja selleks sai pagar. Ohjah … ralli läks lahti siis, kui oli vaja praktikakohta leida. Nüüd küsingi uuesti, kelle mõtteviisi muuta? Põhiline põrkumiskoht oli praktikakoha leidmisel praegu ERIVAJADUS.
Praktikakoha leidsime. Leidus koht, kus ei tehtud sellest erivajadusest numbrit. Oluline on just see, et anti võimalus.  Ei kleebitud silti külge, ei visatud sind teisele poole aeda. Teoorias räägitakse võrdsetest võimalustest. ÜRO Inimõiguste ülddeklaratsioon artikkel 23 punkt 1: igaühel on õigus töötada ja vabalt valida elukutset … . Ega ma tegelikult enam ei jaksagi vihastuda või siis pead norgu lasta selle pärast, kui isegi võimalust ei anta. Pigem olen kurb selle pärast, et pingsalt hoitakse silmaklappe oma silme ees. Julgust peab olema nende klappide tagant välja piiluda. Praegu on küll seis selline, et peame „tavalise“ inimesena häbi tundma sellepärast, et sellise ärevushäirega inimene on meist kõigist väga palju kordi julgem.
Ehk aimate ise, kuhu kulus mu aeg. Eks ikka sellele, et olla tugiisikuks oma lapsele ja aidata tal praktikakohta leida. Tänud kahele toetajale, kel tegelikult puudub igasugune kohustus meie pärast rabeleda.
Arvo Valton
Kui mõtleme üksnes enesele, eraldume maailmast. Kui mõtleme üksnes maailmale, laguneme koost.


Signe


Kommentaare ei ole: