„Emmmmeeeee, ma ei oska“, „Tulen kohe vaatan“ ja
siis juba nuputame koos ning emme arvab, et ta ka ei oska, no mõnikord ei saa
lihtsalt aru, mida tahetakse. Ja siis ma mõtlen, et olen ka ometigi koolis
käinud. Kuidas ma küll nii loll olen? Mõned sahtlid on aja jooksul lihtsalt
kenasti ajusopis kinni pandud ja need tuleb uuesti lahti kangutada.
Kasvatan ka erilisi lapsi. Valikulise mutismiga neiul
ei ole õppimisega probleeme olnud. Ta lihtsalt on nii taiplik, kui tuligi abi
küsima, siis mõnikord polnud vaja asja lõpuni seletadagi, kui tal tuli see ahaa
ja sai murekohast üle. Keskmisest lapsest ma parem ei räägi, see selline loov
kunstniku natuur. Aegajalt peab tal kõrval istuma ja aitama, aga tähelepanekud
on olnud sellised, et kõik sõltub õpetajast. On olnud aineid, kus istusime ja
õppisime isuga ja järgmine päev tuli laps koolist ikka kahega, vaatamata
sellele, et saime nagu asja selgeks. Eks sai proovitud seda muret lahendada ka,
et mis toimub, lõpptulemuseks oli lapsevanemana
nõutu olek. Pesamuna on omaette tegelane meil. Tema suurim mure on tervis. Tänu
tervisele on tal ka mõni asi koolis raske. Aga täna on ta tubli, ta püüab ja
väga, vaatamata düsleksiale ja düsgraafiale. Matemaatika talle meeldib, selle
üle me ei kurda. Kooli minnes oli temaga kõige suurem mure, kuidas saada teda
keskenduma konkreetsele asjale. Tähelepanuhäirega last tuleb igaühte vaadata
individuaalselt. Parim on algselt jälgida, millised kohad või millised asjad on
häirivad või ärritavad tegurid. Selle põhjal siis vaikselt katsetama hakata. Tähtis
on iga päev enam vähem ühel ajal õppima hakata, parem on kui lapse aitamisega
tegeleb üks inimene, emmet ma selleks ei soovita, sest las emme olla lapse jaoks
emme – vähemalt üks turvaline inimene, kes ei seostu lapsele kooli ja
õppimisega. Tihtipeale hüppab see tähelepanu õppimise ajal muudele asjadele, aitab
lihtne ütlemine, et tegeleme või vaatame kohe seda, kui oleme näiteks selle
ülesande ära teinud. Las ta kõlgutab jalgu, keerutab sõrmedega oma juukseid,
toksib pastakaga – need väikesed asjad häirivad ju ainult sind (vabandage,
mind), mitte last ja mingil moel rahustavad teda. Kõige parem on muidugi väike pall, mida saab mudida ja pigistada. Eks oled ise ka mõnikord
sellise rahutu loomuga, tegeled mitme asjaga korraga. Eriti on seda ju tunda meie, naiste puhul, kes me arvame, et võime,
saame ja suudame tegeleda mitme asjaga korraga. Teate, ega ikka ei suuda küll! Meie
arvamus on lihtsalt selline. Aga rõhutan veelkord, iga laps on individuaalne, mis sobib ühele, ei sobi teisele.
Eesti hariduspoliitika on tänasel päeval selline, et
haridusliku erivajadusega lapsed peaksid saama käia oma kodukoha koolis. Olen nõus
sellega, kuid siin on suur aga. Me ei pea peitma neid erilisi lapsi kuhugi, või
kuidas mulle käratatigi, selliste koht on erikoolis. Oskasin vaid lolli näoga
inimesele otsa vaadata. Alustuseks võiks erikooli mõiste selgeks teha ja inimest
lihtsalt sildistada selle pärast, et tal on tervis selline nagu ta on? Kuidas me
suudame harjuda ja leppida natuke teistsuguste inimestega, kui me nad kuhugi
peitu ära lükkame? Kuidas õpetame oma lastele sallivust? Sallivuse teema on ju
eriti terav tänasel päeval seoses pagulastega. See on teema, kus ma seisukohta
samas ei võta, sest olen ka osalt sisserändajate järeltulija, ingerlane. Aga haridusteemas
võtan küll. Nagu ma ütlesin, et HEV laps peab saama käia oma kodukoha järgses
koolis. Mõelge selle lapse stressi peale, kui ta peab näiteks käima teises
Eesti otsas haridust omandamas. Niigi on vaja alatasa haiglas olla, uuringutel
käia, arstide vahet joosta. Lõppkokkuvõttes saavad need lapsed väga ruttu iseseisvaks,
nende lapsepõlv on teistsugune. Riigi poolne otsus suunata lapsed tavakooli on
hea otsus, kuid riik ise on jätnud väga suure töö tegemata. Teatavasti toob iga
õigus kaasa ka kohustuse. Riigil on õigus teha otsuseid, kuid kohustusi võtta
ta ei taha. Jumala pärast, selline otsus ei aita neid lapsi, vaid teeb elu veel
raskemaks. Kas riik koolitab piisavalt näiteks logopeede? Kas õpetaja saab
sellist koolitust, et ta suudaks mis iganes diagnoosiga lapsega hakkama saada? Kas
kooli juhtkond näiteks oskab asju lahendada nii, et laps kannatajaks ei jää –
eelmisel aastal käis ajakirjandusest
läbi lugu, kus autistist laps taheti „luuakappi“ õppima panna. Ja minister
oskas ainult näpuga vibutada. Kuidas on lood tugiisikute koolitamisega? Millised
on tugiisikute sotsiaalsed garantiid? Miks on mulle tunne, et HEV lapsed on justkui "tulnukad Marsilt"? Ülla eesmärgi nimel teeme nendega katseid.
Me kõik oleme koolis käinud. Mõni vähem, mõni rohkem.
Aga tunne on küll selline, haridust pole nii mõnigi korralikult omandanud, nii
mõnegi teooria omal selgeks tegemata jätnud. Kallis otsustajapapa, miks sa teed
asju poolikult?
Signe
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar