reede, 26. veebruar 2016

Õelus on ravimatu haigus

mis on õelus? Ükski rahvus pole kunagi olnud nii vooruslik, kui ta ennast ise selleks peab, ega olnud nii õel, kui teised teda selleks peavad. Nii arvas Bertrand Russell, inglise filosoof. Ja sellest ütlusest targemaks ma ikka ei saanud. Mis siis ikkagi on õelus?

Õelus on kadedus, viha, ebakindlus, kurjus, egoism, ka teistest tagarääkimine … . Aga mis paneb meid õelutsema? Arvan, et igaüks meist on sattunud õeluse ohvriks mingil moel ja see pole meeldiv olnud. Tahaks mõelda, et õelus on ravitav, aga ikka ja jälle sattud sihtmärgiks. See väsitab. Kadedus – mille peale? Mis on minul sellist mida õelutsejal pole? Viha – mille peale? Ja seda rida võiks jätkata. Et kui aga sihtmärgiks satud, siis selleks ka jääd.

Probleem pole inimeses, kelle vastu õelus suunatud on, pigem õelutsejas. Ta ei ole iseendaga hakkama saanud, kõik tema mured ja probleemid on tema sees nii suured, et ta ei oska neid muud moodi välja elada kui õelutsedes. Ja mõnikord ei aita mittemingisugune abi. Sest kui tema mõtleb, et kõik maailm on tema hädades süüdi, siis nii see ka jääb. Ma olen ju nii hea inimene, miks minuga jälle see, teine või kolmas asi juhtus. Ma küll ei julge öelda, et olen hea inimene, sest oskan näiteks olla kade, tunda viha, teravmeelitseda jne. Aga mulle on vastuvõetamatu, kui minakesksus ja selle mina probleemid peavad olema maailmanaba, kui sealsamas kõrval on näiteks inimene, kes vajaks hoopis lohutamist, tähelepanu, head nõu. Tahan, et märgataks inimest enda kõrval.

Valus on kui jagatakse õelust inimesele tahtes haiget teha hoopis kolmandale isikule. See ebakindlus ja viha peab olema inimeses ikka väga haiglaslik. Kuidas on julgust teha haiget kolmandale isikule, kuigi tahaks rünnata hoopis kedagi teist? See on julguse puudus ning siis tuleb otsida ründamiseks kaitsetum inimene, kellest jõud ja võim üle käivad. Alatu. Haige. Õeluse rünnaku ohvrile jääb tegelikult arusaamatuks, miks teda rünnati. Seda teab ainult ründaja, sest tema peas on need mõtted, mis teda ründama sunnivad.

Tahaks öelda, et headus tekitab headust. Väga suures osas ongi see nii. Aga on erandeid ja erandid kinnitavad reeglit.

Headus tekitab headust!


Signe

Kommentaare ei ole: