Jaan Kross kirjutas „Kolme katku vahel“ legendiks
saanud lause: „Haritud eestlane on nii
haruldane asi, et kui ta ka olemas on, peab ta meeletult tark olema“. Samas,
paljud meist seda tsitaati teavad? Ma arvan, et teadjaid on. Kui haritud see
eestlane ikkagi on? Mingid haridusasutuse lõpetamise tunnistused on meil kõigil
taskus olemas, kel rohkem, kel vähem. Aga mis see haridus üldse on? Tegelikult
tekkis mul probleem, kui hakkasin sõnale haridus definitsiooni otsima. Seda saab
defineerida just nii nagu tahad, oma maailmapildile kohaselt. Haridusseaduse raames
on see õppeprogrammidega ettenähtud teadmiste, oskuste, vilumuste, väärtuste ja
käitumisnormide süsteem, mida ühiskond tunnistab ja mille omadust ta
kontrollib. See, mida õpime, on meile ette antud. Me peame selle omandama. Kas me
peale selle omandamist targad ka oleme? Ei
tea. Meile on ette antud raamid ja me peame nende sisse ilusti ära mahtuma. Kui
üle ääre kobrutab, siis tuleb kuumust maha keerata, äkki tuleb inimesena
isemõtlemise võime.
Juhtusin eile lugema ühte viie aasta tagust artiklit.
See jäi mind häirima. Aeg poleks nagu üldse liikunud. See mõte, et riik ei taha
teada ja teadlikult jätab mulje, et kõik on väga hästi. Silme ette tuleb
ajakirjandusest läbi käinud lugu, kus noor ema ei saanud sotsiaaltoetust või
viimasel ajal libeda tee pärast toimunud avariid, kus rahapuudusel “ei pea“
libedust tõrjuma. Las inimesed hukkuvad, pole inimest, pole probleemi, see on ju
igivana tõde. Eesti tühjaks jooksmine ei ole ka ju lõppenud … .
Raivo Palmaru oma artiklis „Pärast tõde tuleb
reaalsus“ on välja toonud tõdemuse, et inimesed ei või uskuda mida iganes, sest
tõekspidamistel on tagajärjed … . Me usume seda mida tahame uskuda, me
tegutseme oma uskumuste järgi. Mõnikord aga on vaja mõelda, kas see uskumus on
ikka õige, tõene, kas me seda uskumust tegudesse pannes ei kahjusta kedagi? Ma arvan,
et me isegi ei mõtle selle peale. Eesti elab oma majanduslikus liberaalsuses
ilusat elu. Tähtis on majanduslik efektiivsus, selline lähenemine eeldab, et
iga inimene peab pöörama tähelepanu oma hariduslikule käekäigule ning motiveerima ka tööalaselt pingutama ja siis kasvab ka ühiskonna jõukus. Millegi pärast
uuringud räägivad teist keelt. Kuskil riiulites „suurtel härrastel“ on kindlasti
need uuringud ka olemas? Võiks lugeda,
analüüsiga tegeleda? Et see, mida mina oma peas tean ja usun ning arvan õige
olema, ei pruugi tegelikult seda olla. Aga ikkagi ma teen nii, nagu mina tahan
ja jätan teadliku mulje, et kõik on hästi. See ema on ise süüdi, et
majanduslikult sellisesse olukorda sattus ja liiklejad on ise süüdi, et õiget
sõidukiirust valida ei oska või et üldse liiklevad.
Mind häirib see lapsikus,
rumalus, soovimatus teha tööd. On ju väga-väga palju tublisid inimesi, kes on
teinud erinevaid uuringuid, läbi viinud küsitlusi, andmeid analüüsinud,
võrrelnud, järeldusi teinud ning ka reaalselt toimivaid visioone välja
pakkunud. Miks ei võeta tehtud töid riiulist? Miks ei hinnata seda tööd?
Alustasin oma juttu haridusega, kuhu ma välja
jõudsin? Oleme me siis ikka haritud? Jah, ja kui üle ääre kobrutab, siis tuleb
kuumust maha keerata. Oma uskumustest loome reaalsuse, mida me siis usume. Imelik
… .
Tekkis küsimus: loll või tark?
Mõtete koordineerijana ametis jälle Raivo Palmaru artikkel "Pärast tõde tuleb reaalsus"
Ja link tollele artiklile, mis mõtteid laduma pani: http://m.ohtuleht.ee/443365/lastekaitsja-35-000-surma-on-vaesuse-hind-eestis
Ja link tollele artiklile, mis mõtteid laduma pani: http://m.ohtuleht.ee/443365/lastekaitsja-35-000-surma-on-vaesuse-hind-eestis
Signe
1 kommentaar:
Sellega taheti öelda , et ministeeriumides on ametis üksjagu harimatuid priileivasöödikuid ja ministrid ja kantslerid on niipalju lollid, et ei oskagi alluvatelt midahi nõuda
Postita kommentaar