reede, 19. august 2016

Mida sina (mina) ka tead(n)?

Ei tea jah. Aga mõnda asja ikka tean ka. Ma tean seda, mida ma tean ja ei tea seda, mida ma ei tea. Lihtne. Mis on teadmine? Põhjendatud uskumused tegelikkuse kohta. Platoni ütlust mööda on „Teadmine tõene arvamus koos seletusega, aga arvamus ilma seletuseta pole teadmine“. (Meos, lk 11). Tõde?  Mõte, vaade, väide, mis teadmiste ja kogemuste põhjal vastab tegelikkusele ja faktidele. Mulle meeldib Meose teoses arutluskäik „Väide ma valetan on tõene siis ja ainult siis, kui ma tegelikult valetan; aga kui ma nüüd tegelikult valetan, siis ma räägin tõtt; aga kui ma tegelikult räägin tõtt, siis ma valetan.“ (Meos, lk 50)

Arutlesin ükskord facebookis teadmise üle: Ma ei tea midagi, mida ma tean ja tean midagi, mida ma ei tea. Ma tean, et ma tean, et ma midagi ei tea ja mittemidagi teadmine paneb teadma, et ma tean midagi, mida ma tean. Mittemidagi teadmise teadmine paneb teadma teadmise teadmise millegi teadmisest. Teadmise teadmine mittemidagi teadmisest paneb teadma millegi mitteteadmisest. Teadmine on teadmine teadmise pärast.  Tean, ei tea? 

Mõnda asja ei tahagi teada. Uudishimust jääb puudu.

Mõnda asja arvan? Kui seletust juurde ei lisa, siis pole teadmine.

Ma tean, kuidas kartuleid koorida. Ma tean, kuidas jalgrattaga sõita. Ma tean, et kevadel lähevad puud lehte. Mõni teadmine tuleb läbi kogemuse.

Ma ei tea, kas minu istutatud lilled lähevad kasvama. Ma ei tea, kuidas tehakse leiba. Ma ei tea, kas minu käsi saab kunagi terveks. Lihtsalt ongi asju, mida ma ei tea.

Väärt teadmist jagan.
Laoriiulis Indrek Meose "Filosoofia põhiprobleemid" 2010


Signe

Kommentaare ei ole: