reede, 9. veebruar 2018

Sõit, sõit talveilmas

Loen aga ajalehti ja kirutakse talvist teed, teehooldust. Igaüks manitseb mingi kandi pealt. Eriti  teravaks lähevad ütlemised vastastiku siis, kui kuskil on jälle mingi õnnetus olnud, keegi viga või lausa surma saanud. Üheltpoolt tuleb välja, et autojuhid ise süüdi oma kehvades sõiduoskustes, eriti just talvistes tingimustes. Teiseltpoolt tundub, et autojuht soovib 24/7 ideaalseid teeolusid, et ei oleks lund, libedust ja mida iganes veel.

Teate, mul ka oma arvamus. Elan maal, olen siin elanud terve elu. Näinud neid talviseid liiklusolusid mitme kandi pealt. Siin ei tule sahk kohe, kui lumehelbeke on maapinda puudutanud. Porinaid lugedes ja kuulates jääb aga tunne, et teehooldus peab olema tehtud momentaalselt ning kõrgtasemel. Mäletan lapsepõlvest seda, kuidas isa lapse tigedaks tegi. Ta töötas nn jumpsi peal, kui sai, siis lükkas  maja ümbert tee sõidetavaks, lapsel tuli selle peale tigedus sest polnud enam lahedat mängukohta 😊. Meile meeldis, kui külavahetee peegelsiledaks lükati, siis sai uisutama minna ja tigedus tuli peale, kui sellele jäisele/lumisele libedusele liiva peale puistati.

Mul sõitmiseks tagumiku all naisterahvale natuke turvalisemat sorti auto ehk siis nelikvedu. Lahkun hommikul vara ja pean nii mõnelgi hommikul läbitavat marsruuti altkulmu põrnitsema ehk siis teeolud ütlevad mulle, et ära kiirusta. Liigu turvaliselt ja vali kiirus vastavalt teeoludele. Elementaarne. Eile näiteks olid töölt tulles teeolud head, sõitsin lubatud kiirusel. Mis on lubatud kiirus? Üks volkari juht aga arvas, et tal oli vaja näidata, et tema auto on kõrgem, pikem ja kiirem ning mina tundsin ennast postina teeääres. Eks siis sellised sõitjad ongi need kõige suuremad vingujad meite teeolude üle.

Olen tänavu talvel kahel korral kirunud hooldamata teed. Pagan, valetan, ühel korral kirusin halba ilma. Kui olude sunnil peab liiklema kõige suurema lumetormi ajal, siis on see ekstreemsport. Ma ei kirunud teehooldust, sest torm oli alles täies hoos. Aga teisel korral tahtnuks küll teehooldajatele paar kõvemat sõna öelda. Kui ringtee läbimine võtab lumesulbi sees auto laulvalt tantsima ka väga ettevaatlikult liigeldes, siis leian ma, et viga pole tihendis, mis on rooli ja pedaalide vahel. Ei sujunud käiguvahetusedki ilma tantsuta. Kops lendas üle maksa siis, kui tuli läbida pikk laugjas järsk kurv. Vastu tuli pikk autode rodu, minul oli liiklemiseks sulp-sulp-sulp, mille all oli ilmselgelt jää, kiirust minimaalseks timmides pidin mõtlema, et ma mitte mingil juhul kurvi kraavis olevale majale endast märki mälestuseks ei jätaks. Ja siis tundsin südamest kaasa neile, kel ei ole nelikvedu ning kellel ei ole kõrge auto.

Aga tegelikult, me elame maal, naudime lund ja talveilma. Me ei virise, kui sahk ei ole minule sobival ajal teed lahti lükanud, sest ma tean, et see sahk toimetab arvatavasti naaberkülas alles. Aga kui riigitee on hooldamata ja sa iga päevaga näed, et see läheb aina hullemaks, siis võtab kukalt kratsima.
Uh, ära tegin, ikkagi kirusin meite teehooldust 😊

Nautige talve!

Signe

Kommentaare ei ole: